Laajalahdelta löytynyt hylyn osa

 

 

Höyrysluuppi 1874 Naantalissa

 

Laajalahden laivaliikenne

 

11.11.2013

 

Laajalahden venelaiturin läheltä löytyi loppukesällä vanhan purjealuksen tai proomun rakenneosa. Meriarkeologit ovat myös paikantaneet alueelta hylyn, josta löydetty osa on todennäköisesti peräisin. Nämä löydöt vahvistavat arkistolähteiden tiedot 1700- ja 1800 -lukujen vilkkaastakin laivaliikenteestä Helsingin ja Leppävaaran Ruukinrannan välillä.


Vara-amiraali Tersmeden osti Abergan kartanon vuonna 1752 ja kunnosti tilalla jo vanhastaan toimineen tiiliruukin. Tiilet toimitettiin Tersmedenin omalla aluksella Ruukinrannasta Viaporin rakennustyömaalle. Vuonna 1762 tiilet tuottivat kolme plootua tuhannelta tiileltä. Tiilitehdas jatkoi toimintaansa ainakin 1850- luvulle asti.


Vuonna 1812 Ruukinrannassa aloitti toimintansa myös fajanssitehdas, jonka valmistamat kaakelit, kattotiilet ja astiat myytiin nekin Helsingissä. Tehtaan tuotanto oli mittava, esim. vuonna 1840 raportoitiin tehtaan tuottavan 24 000 esinettä vuodessa. Fajanssitehtaan tuotanto jatkui vuoteen 1853 asti. Todennäköisesti myös Albergan fajanssitehtaan raskaampia tuotteita on kuljetettu meritse Helsinkiin. Laajalahdelta on 1987 löydetty verkkoon tarttunut, isohko ruukku, jonka perusteella käynnistettiin 1987 fajanssitehtaan paikantamiskaivaukset.


Tarvaspää-kirjassa kerrotaan, että vuonna 1863 Laajalahdelle ”ilmestyi pieni höyrylaiva ”Sibbo”, jolla vieraat saapuivat hevoskyydin sijaan. Ranta oli tuettu kivillä ja sinne oli tehty suuri laituri, jossa oli uimakopit erikseen miehille ja naisille”.


12.6.1868 Huvudstadsbladet uutisoi, että ”useilta tahoilta oli toivottu jonkin pienen höyrylaivan hoitavan Helsingistä länteen päin samanlaista liikennöintiä, jota Ettan hoiti itään päin”. Tämän johdosta Hagnäs Verkstad oli päättänyt käynnistää 20.6.1868 alkaen säännöllisen höyrylaivaliikenteen höyrysluuppi Oihonnalla kaksi kertaa päivässä Eteläsataman ja Albergan välillä. Laiva pysähtyi myös Hietalahdessa ja Munkkiniemessä. Lähdöt Eteläsatamasta olivat klo 7.00 ja 15.00 ja Albergasta klo 8.30 ja 16.30. Propelli-höyrysluuppi Oihonna oli valmistunut vuonna 1866.


Laajalahdelta löytyi kesällä 2013 uuden laiturin rakennustöiden yhteydessä aluksen 1,5 metriä pitkä rakenneosa, joka mahdollisesti on yli 100 vuotta vanha. Se on kuulunut 15 - 20 metriä pitkään, kotimaiseen purjealukseen tai tavarankuljetusproomuun. Rakenneosa on Laajalahden Merenkävijöiden hallussa. 2.10.2013 meriarkeologit löysivät kaikuluotaimella laiturin pohjoispuolelta ”hylyn tai sen kaltaisen rakennelman”. Veden sameuden vuoksi sukeltaminen ei tuolloin ollut mahdollista ja jatkotutkimukset siirrettiin myöhempään syksyyn.


Markku Salmi


Käytettyjä lähteitä:
Alberga. Espoon kaupunginmuseon tutkimuksia 4. ss. 8-11.
Finlands Allmänna Tidningen 31.7.1866
Huvudstadsbladet 12.6.1868
Espoo, Laajalahti, Ruukinranta. Muistio tarkastuskäynnistä 24.9.2013. KYH/Arke Riikka Tevalli&Aki Leinonen.
Keijo Nikander 2.10.2013
Tarvaspää. Akseli Gallen-Kallelan ateljeelinna. SKS. s. 10.

 

Lue myös muita julkaistuja historia-artikkeleita.